Boeken

De TeldersStichting publiceert onderzoeken zowel in eigen beheer als via commerciële uitgeverijen. De geschriftenreeks en de Politiek-Wetenschappelijke Stellingnames zijn online in te zien en via de webshop te bestellen. Publicaties die via uitgeverijen verschijnen zijn doorgaans pas na verloop van tijd in de online-bibliotheek beschikbaar en aanvankelijk alleen verkrijgbaar via de (online-)boekhandel. Vrienden van de TeldersStichting ontvangen deze uitgaven thuis.

Nieuwste editie

Digitalisering en liberale kernwaarden

De samenleving is volop aan het digitaliseren, waar zowel het individu als de maatschappij als geheel van profiteert. Technologieën als de smartphone en het internet zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Toch kent digitalisering niet alleen maar positieve effecten. Er zijn ook verschillende belangrijke uitdagingen te noemen. Denk aan zaken als cybercriminaliteit, desinformatie, discriminerende algoritmen en de datazucht van grote techbedrijven. Steeds duidelijker wordt dat ook de politiek hierin een rol heeft te vervullen. In 'Digitalisering en liberale kernwaarden: Vrijheid door grenzen te stellen in de digitale wereld' nemen de auteurs een aantal belangrijke thema’s op het gebied van digitalisering onder de loep en maken ze duidelijk hoe essentiële liberale kernwaarden als privacy, autonomie en gelijkwaardigheid houvast kunnen bieden voor het digitaliseringsbeleid. Er wordt gekeken naar het effect van digitalisering op de vrije markt, de democratie, de relatie tussen burger en overheid, en de veiligheid van de samenleving. Tevens wordt benoemd hoe het digitaliseringsbeleid kan worden ingebed in een algemene governance-strategie. Het boek is op een toegankelijke wijze geschreven, waarbij de focus niet ligt op de technische details, maar juist op de maatschappelijke impact van digitalisering. 'Digitalisering en liberale kernwaarden' is opgesteld door een werkgroep bestaande uit Frans Osinga (voorzitter), Wilbert Jan Derksen (scribent), Tamara de Bel, Dennis Broeders, Paul Ducheine, Marijn Janssen, Sander Klous en Ronald Prins.
Bestel deze editie

Nieuwste editie