10 vuistregels voor een realistisch buitenlands beleid

Fysiek exemplaar

Internationaal

Discussies over het buitenlands beleid worden veelal ingekaderd in het klassieke ‘belangen versus waarden’ dilemma – in Nederland bekend als het eeuwige ‘koopman versus dominee’ debat. In 1982 schreef de toenmalig directeur en latere minister van Defensie Joris Voorhoeve hierover in een publicatie van de TeldersStichting: ‘Nederland is een kleine mogendheid, maar voert een buitenlands beleid dat gebaseerd is op het gevoel voor veel in de wereld medeverantwoordelijk te zijn’. Een land als Nederland moet zich echter bewust zijn wat zijn – zeer relatieve – positie in de wereld is. Buiten Europa denkt iedereen in termen van belangen en het is, zo betoogde Halbe Zijlstra recent in Liberaal Reveil, ‘tijd dat wij hetzelfde doen’.

10 vuistregels voor een realistisch buitenlands beleid

Internationaal
Bestel bij publisherBestel een fysiek exemplaar
Open PDF