Nieuw verschenen

Ben Telders. Moedig, strijdbaar en onverzettelijk

Nu verkrijgbaar

Ben Telders. Moedig, strijdbaar en onverzettelijk

Met bijdragen van: Kees Schuyt, Rick Lawson, Nico Schrijver, Marten Zwanenburg, Fleur de Beaufort, Brigitte Straathof-Lap, Hanna Thuránszky en Patrick van Schie.

6 april 2020

'Aan zeldzame moed, voorbeeldig doorzettingsvermogen, nooit geschokte standvastigheid en geestelijke voornaamheid heeft het Ben Telders nooit ontbroken', aldus Ruldolph Cleveringa over zijn collega-hoogleraar.

Op 6 april is 75 jaar geleden dat hoogleraar Ben Telders in concentratiekamp Bergen-Belsen bezweek aan de gevolgen van vlektyfus. Negen dagen later zouden de Engelsen het kamp bevrijden. Telders, hoogleraar Volkenrecht, publicist en sinds 1938 voorzitter van de Liberale Staatspartij, was opgepakt als ‘politisch unerwünscht’. Met name zijn openlijke verzet tegen de door de Duitse bezetter van hoogleraren, studenten en ambtenaren geëiste ‘ariërverklaring’ werd hem fataal.

Ter nagedachtenis aan de 75ste sterfdag van Telders zou op 4 april jl. in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden een groot symposium worden georganiseerd door het Leidse Volkenrechtelijk Dispuut ‘Prof. Mr. B.M. Telders’ in samenwerking met de TeldersStichting. Helaas kon dit vanwege de maatregelen als gevolg van de coronacrisis niet doorgaan op deze datum. Er zal later een nieuwe datum worden geprikt. Wel is het boek Ben Telders. Moedig, strijdbaar en onverzettelijk sinds vandaag verkrijgbaar in de boekhandel of te koop online.

In de bundel wordt aandacht besteed aan het bijzondere leven en werk van Telders. Emeritus hoogleraar Kees Schuyt gaat in op Telders’ jeugd, z’n carrière en de laatste jaren van zijn leven in gevangenschap. De hoogleraren Rick Lawson, Nico Schrijver en Marten Zwanenburg belichten delen van het juridische werk van Telders. Fleur de Beaufort behandelt in een bijdrage Telders’ rol bij de Liberale Staatspartij. In het tweede deel van de bundel wordt stilgestaan bij drie initiatieven waarin de naam van Telders voortleeft: Het Volkenrechtelijk Dispuut (door Brigitte Straathof-Lap), het Telders Pleitconcours (door Hanna Thuránszky) en de TeldersStichting (door Patrick van Schie).

Vrienden van de TeldersStichting ontvangen het boek op zo kort mogelijke termijn thuisgestuurd. Nog geen vriend? Klik hier om het meteen te worden en de bundel thuis te ontvangen.